Monday 7 June 2010

Muzik Keroncong Belum Terpinggir

Sungguh mengagumkan!

Itulah kesimpulan yang dapat dibuat di atas sambutan luar-biasa peminat-peminat keroncong yang memenuhi hampir setiap tempat duduk berbayar di Dewan Philharmonik Petronas pada hari pertama dan kedua Konsert Keroncong Kasih Menyusur Zaman yang dianjurkan oleh Kumpulan Persembahan Kesenian Petronas (PPAG) pada 7 Jun 2010.

Yang lebih menceriakan sebahagian besar daripada penonton adalah anak-anak muda dan penuntut-penuntut sekolah. Labih menggembirakan lagi sebilangan penonton konsert ini adalah dari golongan orang-orang keturunan Cina dan orang-orang Eropah.

Terima kasih khas kepada Y. Bhg. Tun Dr Mahathir dan Tun Dr Siti Hasmah yang sudi hadir menyemarakkan lagi semangat pemuzik dan penyanyi.


Kreativiti PPAG yang mempelbagaikan rentak muzik keroncong dan memilih lagu-lagu dari keroncong malar segar sehingga kepada lagu-lagu pop modern dikeroncongkan menarik perhatian penonton.

Yakinlah irama muzik keroncong tidak akan terpinggir jika usaha-usaha sebigini diteruskan dan disambut oleh Kementerian Kebudayaan dan Kesenian yang selama ini dingin.


2 comments:

  1. Jamilah, saya dan isteri saya turut hadir pada malam kedua. Tahniah di atas kejayaan concert. We were simply mesmerised......

    ReplyDelete
  2. Terima kasih di atas sokongan anda. Saya terhutang budi kepada anda dan semua yang menyokong saya termasuk Tun Dr Mahathir, Tun Dr Siti Hasmah, guru-guru muzik dan guru-guru sekolah, dan yang paling utama ibu-bapa saya.

    ReplyDelete