Thursday 27 May 2010

Pengetahuan berguna untuk dikongsi dari Lea Salonga

Nama LEA SALONGA memang tidak perlu diperkenalkan lagi di dalam bidang seni suara dan pementasan. Anak kelahiran Filipina ini mencipta nama ketika berumur 7 tahun dengan berlakon di dalam pementasan The King and I. Ketika mencapai umur 10 tahun beliau telah menerbitkan sebuah album bertajuk "Small Voice" yang mana telah mendapat sambutan peminat-peminat seni suara.

Pada tahun 1989 ketika beliau berumur 17 tahun beliau telah dipilih untuk memegang watak Kim di dalam pementasan drama Miss Saigon oleh penerbit British yang menjelajah ke seluruh Asia mencari pelakon, setelah gagal menemui pelakon Asia yang sesuai di UK. Lakonan beliau di dalam drama tersebut telah memenangi the Best Performance by an Actress in a Musical bagi tahun 1989-1990.

Pada 10 Januari 2004, Salonga berkahwin dengan Robert Charles Chien, berketurunan Cina-Jepun, Pengarah Urusan  sebuah syarikat perisian hiburan di Los Angeles. Salonga yang kini berumur 39 tahun mempunyai seorang anak berumur 4 tahun.

Ikuti rakaman perbincangan beliau dengan remaja-remaja Malaysia di Borneo Rainforest Club, Bandar Sunway pada 20 Mei 2010 yang sempat saya rakamkan untuk faedah remaja-remaja kita yang berminat di dalam bidang seni suara dan pementasan.









No comments:

Post a Comment